Underbar chokladtårta



















Passar perfekt till påsk!





Recept:
Smet:
2 st ägg
3 dl socker
100 g mald sötmandel
1.25 dl vetemjöl
100 g smällt smör

Topping
200 g Mörkchoklad
9 msk grädde
4 msk smör
3 msk ljussirap
3 msk starkt kaffe

Gör så här:

Vispa ägg och socker pösigt i en bunke ca 5 min.

Blanda ner den malda mandeln, mjölet och sist smöret i bunken.
Se till att smeten är jämn.

Häll allt samman i en smord rund kakform gärna med löstagbar kant. Ett tips är att ha bakplåtspapper i botten så blir de lättare att få loss kakan.

Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 25-30 min till lätt gyllenbrun färg.
Ta ut kakan och låt den svalna.

Smält under tiden chokladen i en kastrull på spisen på låg värme.
Rör ner grädden,sirapen,kaffet och till sist smöret i chokladen.
Bred toppingen på kakan och låt den svalna i kylen.

klart!



Kommentarer
Postat av: alejandra

åååhhh kan inte du baka den här igen så kan jag äta upp den. mmm...

2011-04-21 @ 09:39:29
URL: http://jandi.blogg.se/
Postat av: Arne

Jag har gjort denna kaka 7 gånger på en månad! Forza midia!

2011-04-29 @ 14:20:54
URL: http://lurifaxarne.bussnopp.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0