Hallon och vit choklad




Här är receptet på dom små söta bakelserna:


2 st ägg

2 dl farinsocker

50 g smör

0.5 dl matolja

1 dl ljus sirap

2 dl vetemjöl

1 dl kakao

1 tsk bakpulver

1 st nypa salt

100 g vit choklad

80 g Hallon

1 Msk potatismjöl

chokladmousse:


100 g mörk choklad

1 st  äggula

1 msk farinsocker

3 msk varmt kaffe

1.5 dl vispgrädde

 



GÖR SÅ HÄR:

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg och farinsocker pösigt.

Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med semten.

Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd  ner det i smeten.

Hacka vit chocklad i mindre bitar.

Blanda 1 msk potatismjöl med Hallonen.

Placera ut formar på en plåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

chokladmousse:

Hacka chokladen grovt och smält den i vattenbad.

Vispa äggula,farinsocker och kaffe krämigt.

Blanda ner den smälta, varma chokladen i äggsmeten.

Vispa grädden till en lättvispad och rinnig konsistens och vänd ner den lite i taget i chokladsmeten.

Låt moussen stå i kylen tills den tjocknat lite.

Sen är det bara att spritsa,pyssla och fixa!



Kommentarer
Postat av: Julia Hagentofft

Alltså jag sa det igår, men jag säger det igen...Super fin blogg jueh! Jag tycker att man från och med nu kan kommentera här på din lilla sida istället för på fejjan. Det kanske är för att jag skulle bli glad om nån skrev till mig på min blogg (fast jag har ju ingen)! Nånå väldigt bra jobbat, du är allt bra duktig du! Sockerkram

2011-02-18 @ 18:55:27
Postat av: Mikaela

Mums!

2011-02-24 @ 15:05:15
URL: http://matverkstan.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0