Småkakor

Jag tycker det är väldigt roligt att baka småkakor. De flesta Recepten går snabbt och lätt att baka och går att variera i en mängd olika varianter.
Här är några av mina favoriter!

SYLTKAKOR:

200 g smör
3/4 dl strösocker
1 äggula
1 krm bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl vetemjöl
välj din favorit sylt/marmelad
Gör så här:
1.vispa smör och socker pösigt.
2.vänd ner ägget.
3.Sikta ner mjölet,vaniljsocker och bakpulver.
4.Rulla degen till två rullar. skiva och forma till små bollar.
5.Tryck ner en fördjupning och spritsa i den favoritsylt.
6. Grädda i ca 7 min i 175 grader.

DRÖMMAR:
100 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornssalt
4 dl mjöl

GÖR SÅ HÄR:
1.Vispa ihop smör,socker och vaniljsocker pösigt.
2.Tillsätt oljan lite itaget.
3.Blanda lite av hjorthornssaltet med lite av mjölet och rör ner i degen. Arbeta in resten av mjölet.
4.Rulla ut degen i 2 längder och skär bitar och forma till bollar.
5.Lägg på plåt och baka av i ca 20 min i 150 grader.

 

Jordnötskakor


 


 

Chokladcookies:

Havrekakor med mandel:



Bondkakor:

5 dl mjöl
2 dl socker
3 msk ljus sirap
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
70 g hackad sötmandel
200  smör

GÖR SÅ HÄR:

1. Rör ihop alla ingredienserna.
2. Forma rullar och skär skivor.
3. Forma till runda bollar.
4. Grädda i ca 7 min i 175 grader.
Småkakor går hem hos alla! Till och med hos katter...
Vad har ni för favoritkakor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0